نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

دسر و پیش غذا را در سلامت معده دست کم نگیرید!

1398/9/12 12:48
722 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

دسر و پیش غذا را در سلامت معده دست کم نگیرید!

همیشه وقتی از یک وعده غذایی کامل صحبت می‌کنیم، منظورمان پیش غذا، غذای اصلی و دسر است. این سه در کنار هم نه تنها ظاهری مجلسی به سفره می‌دهند بلکه از نظر سلامتی نیز توصیه شده است. معمولا طبع پیش غذاها و دسرها با طبع غذاهای اصلی متفاوت است و در کنار هم یک طبع و مزاج متعادل را ایجاد می‌کنند و از این طریق آسیبی به معده و بدن شما نمی‌زنند. برای درک بهتر این موضوع دفعاتی را به یاد بیاورید که با خوردن یک وعده غذایی ساده و کوچک به دل درد، نفخ و سایر مشکلات مربوط به معده مبتلا شده‌اید ولی زمانی که در مجالس و مهمانی‌های مجلل طیف بیشتری از غذاها را خورده اید‌‌، مشکلی برایتان پیش نیامده است. این به دلیل این است که در مهمانی‌ها اول انواع سالادها، سپس غذای اصلی و در آخر هم ژله یا کرم کارامل و سایر دسرها سرو می‌شود. اکثر پیش غذاهایی مانند سالادهای کاهو، سالاد الویه و سالاد ماکارونی طبعی سرد دارند و فضای معده را به سمت سردی میل می‌دهند. بعد از آن، غذاهای اصلی که معمولا دارای طبع گرم هستند سردی ناشی از پیش غذا را جبران می‌کنند. پس از آن هم دسرها با طبع معتدل رو به سرد میل می‌شوند.

درست است که غذای وعده اصلی طبعی مخالف با دسر و پیش غذا دارد ولی حجم بیشتری از غذای اصلی هم خورده می‌شود و در مجموع طبع معتدلی از غذا وارد معده می‌شود. نکته مهم کلی این است که نمی‌توان برای همه افراد یک نسخه کلی تعریف کرد. همچنین غذاها، پیش غذاها و دسرهای مختلف هم دارای مزاج های مختلفند و در فصول مختلف سال غذاهای متفاوتی توصیه می‌شوند.

در فصل پاییز و زمستان که جز فصول سرد محسوب می‌شوند، غذاهای گرم بیشتر توصیه می‌شوند. در ادامه چند نوع از غذاهای پرمصرف را که به عنوان پیش غذا، غذای اصلی و دسر مصرف می‌شوند را به همراه طبع آن‌ها معرفی می‌کنیم و می‌گوییم که هنگام مصرف هر یک از این غذاها بهتر است آن‌ها را همراه با چه غذاهایی میل کنید و از خوردن چه غذاهایی با آن‌ها باید پرهیز کنید.

1) پیش غذا و دسر ایرانی

حلوا یکی از پیش غذاها و دسرهای ایرانی است که دارای مزاجی گرم است. اگر دقت کرده باشید حلوا از قدیم الایام جزئی جدا نشدنی از سفره‌های مسلمانان و به خصوص ایرانیان بوده است. انواع حلوا در مراسم عزاداری برای تسکین افرادی که دارای ناراحتی شدید هستند، به کار می‌رود. ناراحتی و افسردگی افراد را به سمت طبع سرد می‌برد و هوای سرد هم سردی بدن را تشدید می‌کند. به همین دلیل در فصل پاییز میزان افسردگی افراد افزایش پیدا می‌کند. پس حتما حلوا را در فصول سرد سال در برنامه غذایی خود قرار بدهید. می‌توانید انواع مختلف طرز تهیه حلوا را ببینید و برای جلوگیری از تکراری شدن طعم آن انواع مختلف آن را درست کنید. امروزه تنوع گسترده‌ای از انواع حلوا وجود دارند و در انتخاب می‌توانند به شما کمک کنند. برای اینکه دستور تهیه انواع دسرها را ببینید می‌توانید سری به بلاگ اکالا بزنید و طرز تهیه حلوا را آنجا ببینید.

2) پیش غذا و دسر فرنگی

پنکیک هم به عنوان پیش غذا و هم به عنوان دسر فرنگی استفاده می‌شود. در خارج از ایران از پنکیک به عنوان صبحانه که یک وعده غذایی مهم است نیز استفاده می‌شود که این امر به همان دلایلی که در ابتدای متن ذکر کردیم به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. هرچند آسان بودن طرز تهیه پنکیک و مزه لذیذ آن به همراه انواع مربا و شکلات های صبحانه برای بچه ها دلچسب به نظر می‌رسد ولی صبحانه مفیدی تلقی نمی‌شود و ممکن است بچه‌ها را بد عادت کند به طوری که حتی در سنین بزرگسالی هم علاقه‌ای به خوردن صبحانه از خود نشان ندهند.

به طور کلی اگر پنکیک را با شکلات یا عسل میل کنید طبع گرمی خواهد داشت و به این صورت بیشتر توصیه می‌شود. در کنار آن می‌توانید از انواع میوه های تازه مانند موز، توت فرنگی، توت، بلوبری و ... هم برای تزیین و هم برای تنوع مزه استفاده کنید. می‌توانید طرز تهیه پنکیک را در بخش آشپزی ببینید. نام پنکیک به معنای کیک قابلمه ای است. از آن‌جا که درست کردن کیک در فر کاری پر دردسر و وقت‌گیر است و از طرف دیگر طرز تهیه پنکیک بسیار آسان است و در چند دقیقه درست می‌شود، پنکیک در موارد زیادی جایگزین کیک خانگی می‌شود. البته برای این که یک پنکیک به خوشمزگی کافی شاپ ها درست کنید، توصیه می‌کنیم طرز تهیه پنکیک در خانه را دنبال کنید.

3) غذای اصلی

حال که یک مورد پیش غذا و یک مورد دسر را مطرح کردیم، به سراغ غذای اصلی که مهم‌ترین و خوشمزه ترین قسمت سفره است می‌رویم. بعد از خوردن پیش غذا همه انتظار دسر را می‌کشند و اگر غذای اصلی را دوست داشته باشند تا موقع سیر شدن به خوردن آن ادامه می‌دهند. پس غذای اصلی مهم ترین بخش در سیر کردن افراد خانواده یا مهمان هاست و به همین دلیل اهمیت آن از پیش غذا و دسر بیشتر است. برای این که این مطلب جامعیت بیشتری پیدا کند ما یک غذای همه پسند که کسی نتواند از آن ایراد بگیرد را انتخاب کرده ایم. لازانیا ! لازانیا غذایی است که همه به خصوص بچه ها با شنیدن نام آن آب دهانشان راه میوفتد و حاضرند سریع تکالیفشان را انجام دهند تا لازانیا حاضر شود. بزرگترها هم این غذا را دوست دارند ولی ممکن است به دلیل پرهیزات پزشکی در خوردن این غذا زیاده روی نکنند. چون لازانیا کالری و چربی بالایی دارد خوردن آن به افراد مسن که دارای مشکلات قبلی عروقی هستند، توصیه نمی‌شود. می‌توانیم شرط ببندیم که اگر در منزل یک لازانیا خوشمزه درست کرده باشید هرگز در رستوران آن را سفارش نمی‌دهید؛ علاوه بر این بهتر است غذاهایی را در رستوران میل کنید که درست کردن آن‌ها در منزل خیلی مشکل باشد. ولی اگر طرز تهیه و فوت و فن های پخت یک لازانیای خوشمزه را بدانید، می‌توانید آن را در منزل با خوشمزه‌ترین طعم ممکن درست کنید. علاوه بر لازانیا اگر دوست دارید غذاهای فست فودی و یا فینگر فودی، غذاهای سنتی و اصیل ایرانی، پیش غذاها، دسرها و ترشی‌های مختلف را درست کنید، می‌توانید به مجله اینترنتی اکالا یا همان اکالا بلاگ مراجعه کنید و از آموزش آشپزی در زمینه های مختلفی که در بالا ذکر شدند، استفاده کنید.

در نهایت امیدواریم که مطالعه این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید تناسب خوبی بین پیش غذا، غذای اصلی و دسرهایتان برقرار کنید و اگر می‌خواهید یکی از این وعده‌ها را حذف کنید حتما به مزاج آن‌ها دقت کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)